Aport w postaci przedsiębiorstwa w spadku
20 IX 2022, 16:28:00
Śmierć przedsiębiorcy wpisanego do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) nie musi oznaczać końca bytu prawnego prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa, najczęściej budowanego przez lata, dużym nakładem pracy przedsiębiorcy, jego rodziny i współpracowników. Powołanie za życia przez przedsiębiorcę lub po śmierci przez jego następców prawnych zarządcy sukcesyjnego pozwoli na sprawne funkcjonowanie przedsiębiorstwa do czasu formalnego ustalenia kręgu następców prawnych przedsiębiorcy i rozstrzygnięcia o dalszych losach firmy.

Jednym z kierunków działania następców prawnych jest zbycie przedsiębiorstwa w spadku lub udziałów w przedsiębiorstwie w spadku w okresie zarządu sukcesyjnego na rzecz osoby fizycznej lub prawnej. W przypadku osoby prawnej zbycie dokonuje się poprzez wniesienie do spółki przedsiębiorstwa w spadku tytułem wkładu. Aby doszło do tego sprawie i bez niepotrzebnych komplikacji należy w pierwszej kolejności dokonać wnikliwego audytu wszystkich umów, których stroną jest przedsiębiorstwo w spadku i decyzji administracyjnych, albowiem do wniesienia aportu przedsiębiorstwa w spadku nie ma zastosowania ustawowe rozwiązanie przejścia ogółu praw i obowiązków (sukcesja uniwersalna). W tym wypadku przejście praw i obowiązków wymaga indywidualnej interpretacji, najczęściej zgody drugiej strony umowy lub formalnego przeniesienia ogółu praw i obowiązków czy zawarcia porozumienia. Odrębne regulacje i wymogi prawne dotyczą stosunków z pracownikami.

Jeśli poszukujecie Państwo doświadczonych prawników w procesie powołania zarządu sukcesyjnego, przygotowania spisu inwentarza i podejmowania innych obowiązków ustawowych przez zarządcę sukcesyjnego, podjęcia czynności zmierzających do stwierdzenia nabycia praw do spadku (przed sądem lub przy udziale notariusza) czy może planowania przyszłości przedsiębiorstwa w spadku – zapraszamy do kontaktu i współpracy z Nasza Kancelarią.

"Radca prawny, świadcząc klientowi pomoc prawną, postępuje lojalnie i kieruje się dobrem klienta w celu ochrony jego praw. Dochowanie tajemnicy zawodowej jest prawem i obowiązkiem radcy prawnego. Stanowi podstawę zaufania klienta i jest gwarancją praw i wolności."

Artykuł 8 i 9 Kodeksu Etyki Radcy Prawnego

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Szczegółowe informacje znajdują się w POLITYCE PRYWATNOŚCI I WYKORZYSTYWANIA PLIKÓW COOKIES. OK, rozumiem